Op de komende pagina's zal ik persoonijke ervaringen en gevoelens bij zijn muziek vermengen met feiten over het Wonder dat Stevie heet. Het begon allemaal op 13 mei 1950 in Saginaw in de staat Michigan (U.S.A.), daar werd Steveland Judkins* geboren, het duurde niet zo lang want in 1961 zet Stevie Wonder z'n vingerafdruk onder een platenkontrakt bij Tamla Motown en is met zijn 11 jaar de jongste artiest die ooit een kontrakt 'tekende" bij Motown. | ![]() |
![]() | We moeten nog wachten tot augustus 1962 op de eerste single van Little Stevie (zo noemde men hem toen). Bij die eerste single "I call it pretty music (but the old people call it the blues)" was "Little" Stevie al gelijk in goed gezelschap want niemand minder dan Mr. Soul "Marvin Gaye" verzorgde de precussie op Stevie's eerste stukje vinyl. Kort daarna, mei 1963, komt het nummer "Fingertips" op de markt en nog geen tien dagen daarna komt, heel toepasselijk, het album "The twelve year old genius" in de winkel te liggen. Dat album is gelijk een schot in de roos en platenbaas "Barry Gordy" heeft er weer een artiest bij die z'n plaats in de amerikaanse hitlijst (Billboart hot-100) opeist. |
Immers binnen een maand tijd staat "Fingertips" op nummer 1 en de onderscheidingen evenals het geld begint binnen te stromen in Motortown (Detroit).
In diezelfde periode begint ook Engeland warm te lopen voor Stevie Wonder en tegen de tijd dat het augustus is bevind "Fingertips" zich al in de top10 van
de UK-chart. Dan wordt het even stil rond Stevie, hoewel stil? Gordy gaat zo'n beetje heel Amerika en Europa door met 'The Motown Revue' en Stevie zit in hetzelfde programma als Marta Reeves and the Vandelas, Smokey Robinson and the Micracles, The Temptations, The Four Tops en zo kunnen we nog wel even doorgaan (ik kan me, zeker muzikaal gezien, wel een slechter gezelschap voorstellen). | ![]() |
Inmiddels is het november 1965 en de single "Uptight (everything is allright)" komt in de winkels te liggen, binnen een maand tijd staat de plaat op de
derde plaats in de Billboard-listing. Stevie verzorgt in dat jaar nog een paar korte concerten in Europa (om 'Uptight' te promoten).
Het beroemde schrijversduo Withfield en Strong (Temptations) herschrijven het wereldberoemde nummer 'Blowing in the wind' voor Stevie Wonder, maar er
is twijfel of dit wel een nummer voor de Temptations, of zelfs wel een Motown-nummer, is. Stevie Wonder duikt de studio in en maakt een opname van dit nummer (als je goed je oren
gebruikt zal je de "Tempations-sound" herkennen, sterker nog de Temptations zijn evident aanwezig op de single in de vorm van de tweede stem. | ![]() |
![]() | "Yester me, yester you, yesterday" haalde in een recordtempto in november 1969 nummer 1 in amerika en Stevie Wonder heeft hiermee het zoveelste eigen record gebroken. In 1970 zeggen Syreeta Wright en Stevie Wonder 'ja' tegen elkaar en kort daarop wordt Stevie 21 jaar, dat is op twee fronten belangrijk. Ten eerste omdat veel van het in het veleden verdiende geld uit platenverkopen vrij komt en ten tweede omdat Stevie zelf kan gaan beslissen waar het muzikaal naartoe gaan vanaf dat moment. |
![]() | Met 'Talking Book' zet Stevie Wonder definitief een eigen koers in, het werkje start met 'You are the sunshine of my life' wat hij samen met Syreeta zingt. Het album mag met recht een gevarieerd stukje werk genoemd worden waarin Stevie, voorzichtig, kritiek uit met 'Big brother' en overduidelijk laat weten dat hij van alle markten thuis is met "Superstition" maar ook "I believe (when i fall in love it will be forever)' en 'Looking for another pure love" zijn meesterwerkjes. |
Soms moet je achteraan beginnen. Dat is, voor mij, zeker het geval met 'Innervisions'. "He's misstra know-it-all" is zo'n vreselijk mooi en gevoelig nummer dat ik zou wensen dat de lp anders ingedeeld was. Vervolgens staan er ook knappe stukjes werk als "Living for the city", "Golden lady", "Higher ground" en "Don't you worry 'bout a thing", kortom het niveau groeit met de jaren overduidelijk. | ![]() |
![]() | Met "Fullfillingness first finale" |
![]() | De verwachting was dat dit album "Fullfillingness first finale part II" zou gaan heten, het album zou medio 1975 op de markt verschijnen maar het duurde langer dan verwacht. Alles zou goed gemaakt worden, werd er tijdens een perconferentie medegedeeld want het zou een dubbel-lp worden. Toen in 1976 het album eindelijk in de winkel lag was ik aangenaam verrast want het album bestond uit twee-en-halve lp (in de vorm van twee lp's en een mini lp, een single op 33 toeren met 4 nummers). |
Een soundtrack van een film, een film die de schoonheid van de natuur moest laten schitteren en dat gebracht door een artiest die blind is. Ondanks het feit dat ik een Stevie Wonder fan ben kon ik me daar niet al te veel bij voorstellen, moet dat een ode aan een bloempje worden ofzo? Of een ballade over regenwouden? En eerlijk is eerlijk, dit album was even wennen en niet alles heeft de Wondersound zoals je zou verwachten maar als je het album | ![]() |
![]() | Met 'Hotter Than July' is Stevie weer helemaal terug op het niveau van 'Songs In The Key of Life' hoewel dit album niet zo belerend is. Toch zit er weer een missie in, een missie om van de geboortedag van Matin Luther King een nationale feestdag te maken en dat lukt in Amerika. Martin Luther King is voor de zwarte Amerikaan natuurlijk het voorbeeld van de 'vreedzame demonstratie' en het gevleugelde 'i have a dream'. |
xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx | ![]() |
xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx | ![]() |
![]() | xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx |
xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx | ![]() |
![]() | xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxx |